به گزارش دويچه وله، رسوایی کنسرن خودروسازی فولکسواگن در آمریکا به پرداخت جریمه ختم نخواهد شد. رسانههای آمریکایی از پیگرد قضایی این کنسرن در این کشور خبر میدهند.
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو منبع که از محتوای پرونده فولکسواگن در وزارت دادگستری آمریکا آگاه بودهاند، خبر داده است که وزارت دادگستری مشغول تحقیق در مورد پیامدهای حقوقی احتمالی تقلب فولکسواگن در آمریکاست.
روند چنین پیگردی در آمریکا ممکن است ماهها یا حتی سالها طول کشد یا در نهایت ناموفق باشد و مختومه اعلام شود یا اینکه جریمهای چند میلیارد دلاری در پی داشته باشد. شرکت فولکسواگن هنوز در مورد گزارش بلومبرگ موضعگیری نکرده است.
- سوءظن در مورد بامو و دایلمر
آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرده است که خوروهای دیزلی سایر کنسرنها را نیز بررسی خواهد کرد. این آژانس تصمیم دارد با همکاری مرکز کنترل آلودگی هوا در کالیفرنیا احتمال دستکاری فنی سایر اتومبیلهای دیزلی را نیز بررسی کند.
آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا البته مشخص نکرده است که در مورد خودروهای چه کنسرنهایی تحقیق خواهد کرد. در بازار آمریکا علاوه بر فولکسواگن کنسرنهای آلمانی بامو و دایملر بنز نیز با خودروهای دیزلی حضور دارند.
این شرکتها در سالهای گذشته با معرفی تکنولوژی "دیزل پاک" برای خودروهای خود با موتورهای کممصرف و دوستدار محیط زیست تبلیغ میکردند. فولکسواگن با این تبلیغات در مدت سه سال ۸۰۰ هزار خودرو در بازار آمریکا فروخته است.
اتهام فولکسواگن و شرکت زیرمجموعه آن آئودی جمعه گذشته (۱۸ سپتامبر / ۲۷ شهریور) علنی شد. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا فولکسواگن را متهم کرد که در آزمایش آلودگی مرتکب تقلب شده است.
به گفته کارشناسان این آژانس، کنسرن خودروسازی فولکسواگن در خودروهای دیزلی خود از نرمافزار ویژهای استفاده کرده که در هنگام معاینه فنی میزان آلایندگی تولید شده را کمتر از اندازه واقعی نشان میدهد.
- عذرخواهی مدیر فولکسواگن
خودروسازی فولکسواگن که ساختمان مرکزی آن در شهر وولفسبورگ آلمان است چند ساعت پس از انتشار این خبر اذعان کرد که اشتباه کرده است و وعده داد که با مقامات آمریکا برای روشن شدن جزئیات این ماجرا همکاری خواهد کرد.
به گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا ۵۰۰ هزار خودرویی که فولکسواگن در فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ میلادی در آمریکا فروخته است، دستکاری شدهاند.
این آژانس هنوز خواستار بازپسگیری این خودروها نشده است اما این احتمال مطرح است که فولکسواگن با هدف کاهش تولید گازهای گلخانهای این خودروها را به تعمیرگاههای خود بازگرداند.
مدیر کنسرن فولکسواگن، مارتین وینترکورن، ضمن عذرخواهی بابت این اشتباه اعلام کرد که هیئتی مستقل را مسئول بررسی این ماجرا خواهد کرد.
مدیر فولکسواگن در آمریکا هم در مراسم معرفی مدل جدید پاسات در نیویورک تصریح کرد: «ما با آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا صادق نبودیم، با مقامات مرکز کنترل آلودگی هوا در کالیفرنیا هم صادق نبودیم و بدتر از همه با مشتریهای خود هم صادق نبودیم. به زبان ساده میتوان گفت که گند زدیم.»
فولکسواگن در آلمان نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. وزیر راه و ترابری آلمان خواستار بررسی تمامی مدلهای اتومبیل دیزلی در آلمان توسط کارشناسان مستقل شده است.
مدیر فولکسواگن البته در گفتگو با وزیر راه و ترابری اطمینان داده است که با این وزارتخانه همکاری کامل خواهد کرد.
- مسئولیت بر عهده کیست؟
مدیر شورای نظارت بر فولکسواگن روز چهارشنبه (۲۳ سپتامبر / اول مهر) نشستی خواهد داشت تا در مورد این رسوایی گفتوگو کند.این نشست ممکن است برای وینترکورن سرنوشتساز باشد.
تا کنون احتمال داده میشد که قرارداد مارتین وینترکورن برای دو سال دیگر تمدید شود تا این مدیر ۶۸ ساله تغییر ساختار بزرگترین کنسرن خودروسازی اروپا را همراهی کند. اما حال برخی خواستار کنارهگیری او از مدیریت این کنسرن شدهاند.
نظر شما